Placutele de frana, investitia ta in siguranta

 Sistemul de franare al unei masini incetineste si opreste masina. Totul pare atat de simplu, insa multi dintre noi avem formate o parere gresita despre cum functioneaza sistemul de franare al unei masini. Faptul ca prin actionarea franei aceasta apasa discul sau tamburul si presiunea incetineste masina este doar o parte a sistemului de franare.

In fapt sistemul de franare este un mecanism complex prin care se schimba diferite energii care actioneaza asupra masinii. Cand ne deplasam cu masina cu viteza, aceasta are o energie cinetica. In momentul in care se apasa pedala de frana, placutele de frana sau sabotii apasa asupra discului sau a tamburului si energia cinetica se transforma in energie termica. Franele se incalzesc, apoi se racesc si energia dispare.

placute de frana 1

Si uite asa am ajuns la aceste elemente consumabile ale sistemului de franare: placutele de frana.

Placutele de frana se comercializeaza la pereche, deoarece este necesara schimbarea lor simultan pe o singura punte. Au doua elemente: placa – suport confectionata din metal si suprafata de frecare. Ele se monteaza in etriere si sunt impinse pe disc cu ajutorul pistoanelor hidraulice. Daca placutele de frane sunt uzate si nu se inlocuiesc la timp acest lucru duce la uzarea discurilor de frana.

Indiferent de modelul de masina, franele sunt facute special pentru puterea si greutatea autovehiculului. Orice modificare in puterea motorului sau a gabaritului masinii au influenta si asupra sistemului de franare.

Specialistii ne furnizeaza cateva sfaturi utile in ceea ce priveste sistemul de franare si placutele de frana. Acestea trebuie verificate regulat in ateliere specializate si mai ales in conditiile in care placutele de frana au fost solicitate in ambuteiaje, trafic in oras si trasee montane. In mod normal verificarea sistemului de franare se face anual.

Putine masini au un sistem de avertizare asupra starii sistemului de franare, iar uzura placutelor de frana de obicei se constata foarte tarziu si asta afecteaza grav gradul de siguranta in deplasare.

Tot specialistii ne spun ca in primii 200-300 km cu placute de frane noi trebuie evitate franarile puternice. Placutele de frana necesita o perioada de rodaj, pentru ca utilizarea puternica a sistemului de franare in primii kilometrii face ca materialul de frictiune sa arda. Daca se face un rodaj corect al placutelor de frana acesta garanteaza o putere optima si o durata de viata mai mare. Sa nu mai vorbim de faptul ca se previne zgomotul.

placute de frana

Aceste cateva indicii despre functionarea sistemului de franare si a placutelor de frana ne pot ajuta sa ne dam seama atat de importanta lor cat si de modalitatea de a constata vreo problema incipienta.

Un sistem de franare in buna stare este cel care ne da siguranta in deplasare pe orice fel de drumuri si trebuie spus ca in cele mai multe cazuri ne salveaza viata.

Pentru mentinerea in forma optima a sistemului de franare si implicit al placutelor de frana este foarte indicat sa apelam la specialisti si la masuratori speciale pentru a ne asigura ca totul este in regula, cu atat mai mult cu cat problemele care apar, de cele mai multe ori nu sunt vizibile si pot duce la incidente grave in trafic.

Comments are closed.